S m å n y t t
T-1017
(juli 2017)
Etter noen rolige år så er bussen fra
Valldal-Åndalsnes Rutebillag klar på veien igjen. Arne Johnson på Åndalsnes
kjøpte denne bussen av RHF Sunnmøre i fjor. Den har vært plaget av
bremseproblemer en tid, men dette er nå reparert og den var med på
Sommertog-dagen på Åndalsnes lørdag 8. juli.
Video fra en kjøretur til Trollveggen ligger på
youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=nn8gc-dNuhw
DUGNAD I SPJELKAVIKRUTEGARASJEN PÅ SUNNMØRE
MUSEUM (juli 2017)
Det er ikke bare på Rutebilhistorisk Senter på
Ellingsøya vi har aktivitet. Spjelkavikrutegarasjen på Sunnmøre Museum som
vår forening har bygget
opp igjen må også få litt stell. 4. juli var en
gjeng samlet for å stelle litt rundt garasjen og ta litt vedlikehold på
bussen som foreningen eier, 29 modell GMC.
Den har slitt litt med tempen en stund, og Jon
Andreas og Kristoffer tok ut radiatoren for en rens. Bussen skal bli med til
Ulsteinvik neste år, så da må den være i orden.

SULARUTA T-1330 (april 2017)
Restaureringen av trekkvogn og trailer fra Sula
Rutelag som Per Birger Eliasen har jobbet med siste årene er nå nesten i
mål.
Les om denne kjempejobben
her.
VETERANBUSSTREFFET PÅ VOSS 2017, 26. - 28.
MAI
Trolig kommer RHF avd. Sunnmøre til å melde på 4
kjøretøyer til treffet på Voss. Mørebilklubben stiller, som vanlig med
UE 28867 "Sparegrisen". Stor interesse for turen
blant klubbmedlemmene her. Ikke like stor interesse fra
Ålesunds regionen, men vi planlegger å stille med 3
kjøretøy. T-1370 Scania L80 lastebilen "Sosialen", T-1226 NSB kombien,
og T-1330 Scania trekkvogna som Per Birger har
restaurert. Kanskje traileren også blir med??
Er det noen som vil bli med på turen må de være
raske!! det begynner å minke på overnattingsmulighetene!
VETERANBUSSTREFFET 2018 I ULSTEINVIK.
RHF avd. Sunnmøre har fått tildelt
Veteranbusstreffet i 2018, og sted for treffet blir Ulsteinvik, pinsehelga
19. og 20. mai.
Forrige gang vi stod som arrangør var i 2000, da
var vi i Ålesund.
Styret har allerede begynt planleggingen, og søndag
9. oktober var vi på synfaring i Ulsteinvik. Vi kommer med mer informasjon
etter hvert. Veteranbusstreffet 2017 blir på Voss, vi håper mange kan være
med dit for å reklamere for 2018.
NSB KOMBIEN (sept 2016)
T-1226
har vært på Larsnes på service en tid, det er Knut Nystøyl
ved Larsnes Last
og Buss som har gjort en kjempejobb på bussen.
Full bremseoverhaling, oljeskift, skifting av
bakaksel, EU kontroll
og div. annet vedlikehold.
En stor takk til Knut for fantastisk hjelp!
Bussen er nå kommet tilbake på RHS på Ellingsøya.
Det gjenstår noe småtteri som må gjøres i løpet av
vinteren.
På bildet har Knut Nystøyl
tatt plass på støtfangeren.
EIERSKIFTE
To av avdelingens vogner har fått nye eiere høsten 2016.
Det er T-1017 fra Valldal-Åndalsnes Rutebillag som vårt medlem Arne Johnson
på Åndalsnes har kjøpt.
Han har tidligere vært fadder på denne bussen.
Kranbilen T-6102, opprinnelig fra Kristiansund og Frei Billag er kjøpt av
Kåre Bergheim på Tingvoll.
RENOVERINGEN AV T-1047
Det er nesten to år sida forrige oppdatering fra arbeidet med Mørebil
T-1047, og dette skyldes i stor grad mangel på framdrift. Men vi holder
koken, og sida sist har stolrammene blitt montert inn - dette ble gjort i
forrige mørketid, men med brukbart arbeidslys i dekkhallen i Furene. Det har
vært stort sett samme arbeidsgjengen siste året, og den har bestått av Karl
Olav Johansen, Sigmund Vatne, Tor Bakke, Jarle Lid, Leif Jon Masdal og Ola
Rangsæter. I tillegg av og til hyggelig hjelp fra "ekstra oppmøtte".
Varmeapparat
og røropplegg er nå også på plass, her har Karl Olav Johansen og Sigmund Vatne i
stor grad hatt tomannsdugnader.
Nå er det rustreparasjoner i fronten som står for
tur, og da måtte bussen snues med fronten ut mot dagslys og romsligste hjørnet i
hallen den står i. Ene batteriet var kaputt, så det er nå montert inn nytt.
Clutchen satt fast etter lang ståtid, men med start i gir og litt bevegelse,
løsna denne da vi kjørte bussen ut på dugnad onsdag 21. september. Bussen har
vært tildels inneparkert av semitraller utom dekkhallen i hele år, men i dag var
kysten klar. T-1047 var like lettkjørt og medgjørlig som den pleier å være!
De siste par åra har en del av den eldre garde i
mekanikerstaben på Møre Auto/Wist L/B Volda gått ut av tjeneste. Karl Olav
Johansen og Sigmund Vatne har dermed fått mer tid til det hobbyrelaterte, og
holder på denne måten kontakten med sitt gamle arbeidsmiljø. Med Rolf Følsvik
også på laget, har vi fått nok en flink allrounder med oss. Rolf er
Kilsfjording, og har smedutdanning fra Holmøyane. På hans første dugnad ble
frontrutene tatt ut, og rustne vindusrammer ble demontert.
Med påbegynt arbeid i fronten, ser vi etterhvert
begynnelsen på slutten av arbeidet med renoveringa av T-1047. Men mye arbeid
gjenstår - med lakking som ei avsluttende, kostnadskrevende utfordring. Likevel
må det være lov til å håpe at bussen kan være klar til RHF Veteranbusstreff 2018
i Ulsteinvik! Da vil det være nærmere 9 år sida demonteringsarbeidet og sveising
av ramme ble påbegynt.
Oppstart av frontrenovering, 21. september 2016. Rolf Følsvik viser godt
handlag i fint samarbeid med Sigmund Vatne
Lørdag 23. april ble det
første luftetur for NSB-kombien, T-1226 etter flere års oppussing.
Vi har vært så heldige å få gunstig hjelp fra Larsnes Last og Buss til
bremseoverhaling, montering av ny differensial med høyere utveksling, og EU
kontroll. Været var ikke det beste når vi startet turen fra Vågaveien, men
det kom seg etter hvert. Vi hadde en Sprinter fra Nettbuss som følgebil, og
transport hjem. De som har vært med på dugnad på bussen var invitert til å
bli med, og vi ble en trivelig gjeng.
Noen bilder fra turen her:
Fotostopp på Drageskaret
Ankomst Larsnes og overlevering til Knut Nystøyl
T-1017 har fått ny
fadder. Det er Arne Johnson på Åndalsnes, RHF Sunnmøre medlem, som har
overtatt ansvaret på bussen. Far til Arne, Idan Johnson var sjåfør i
Valldal-Åndalsnes Rutebillag i flere tiår, så Arne kjenner godt bussen og
dens historie. Bussen er pr i dag ute av drift pga bremseproblemer, men det
håper Arne å få reparert til våren. Kjekt å få en buss fra VÅR tilbake til
Åndalsnes, T-1017 var stasjonert der i mange år. Foto: Arne Johnson
:
November 2015
RHF Tekstillager, Ellingsøy blir
navnet på det som vi tidligere har omtalt som stofflageret.
Alt stoffet er nå kommet inn på det nybygde lageret, og beholdningen er
grovsortert. Vi har ennå mange timers jobb foran oss med registrering før vi
kan starte salget. Det skal lages stoffprøver, og lageret skal legges ut på
RHF sin nettside.
Oktober 2015
Rutebilhistorisk Forening (hovedforeningen) har kjøpt Vest/Arna sitt
gamle stofflager.
RHF avd. Sunnmøre har tatt på seg og lagre dette og formidle videresalg.
Lørdag 31. oktober kom stoffet i hus på senteret, og når
stofflageret som er under bygging i kaldgarasjen er ferdig skal dette inn dit.
Det blir en kjempejobb med å lage system på lageret, så arbeidsløse blir vi
ikke.


Lageret under bygging okt. 2015. Skal være ferdig til innflytting i midten
av november.
Oktober 2015
Lørdag 24. oktober ble Tresfjordbrua åpnet med brask og
bram, det var statsminister Erna som stod for snorklippingen. Broen er 1290
meter og fører til en innsparing på 13 km på strekningen mellom Ørskog og
Åndalsnes.
Vegvesenet hadde invitert lokale veterankjøretøy i åpningskortesjen, og
RHF stilte med flere busser. Ove Moen med sine to Måndalsbusser og
"Sparegrisen" fra Storfjord Rutebilar representerte RHF Sunnmøre.

Des. 2014
Status på renoveringen av T-1047
- Bakfjørene er nå skifta ut i løpet av et par lørdagsdugnader, der bussen
har fått komme inn på verkstedet til Wist Last & Buss i Furene. Det var
fjørbrudd på ei av de originale fjørene, og nå er fjørene fra
Skodjeruta/Gospelekspressen satt inn. Dermed er de tekniske ting på plass
for å EU-godkjenne og påregistrere bussen igjen.
- Stolrammene er nå
straks klare; det står att 2 strøk på de siste 4 stolrammene, og
tirsdagskveldene seinhøsten 2014 har i stor grad gått med til arbeidet med
desse.
- Alle puter og rygger er nå henta fra møbelskredder Hans Jørgen
Viken i Ørsta, og resultatet er utrulig pent!
- En grundig nedvask må
til, deretter kan vi begynne å montere inn stolene igjen.
- Fronten må ha
ei storrenovering. Her er det rust og mye som må spøtes oppatt. Deretter bør
bussen mattes ned og få lakka opp hele karosseriet. Her er det iallfall 3
suksessfaktorer: Arbeidslyst, tilgang på verkstedplass, og økonomi til å
gjennomføre lakking. Vi må håpe at dette ordner seg, for bussen er nå så bra
i understell, dørk og kupé at det utvendige må på plass dersom vi skal få
skikkelig uttelling for åra bussen har vært ute av drift.
- Uansett
hvordan progresjonen i arbeidet blir, så kommer vi ikke til å ta med 1047
til Sørlandet neste år. Etter såpass lang ståtid vil vi kjøre bussen
ordentlig igang igjen på mer lokale og nærliggende utflukter.
Noen bilder fra jobben med fjørskifting


Nov. 2014
Alle veteranbussene er nå kommet under
tak for vinteren.